marți, 22 octombrie 2013

Tocăniță de ciuperci

Unde mă uit e toamă și ghebe. Ciulama de ghebe. Tocăniță de ghebe. Ghebe marinate. La cules de ghebe. E oarecum suprarealist să-mi potolesc acum pofta de ghebe. Aici, în Norvegia nu se găsesc. Capriciul și-a atins apogeul când am ajuns să citesc din întâmplare tocănița de ghebe povestită de Maitre. Vrei, nu vrei, o s-o citești și tu, apoi te vei duce la cumpărături pentru că ți se va face o poftă de nestăpânit și vei face tocăniță de ghebe sau de ciuperci, în funcție de cât de ofertantă este piața. Eu n-am respectat rețeta Maestrului (nici n-am avut ghebe), dar citind-o, evident că m-a influențat. Asemănările și deosebirile te las pe tine să le identifici, dar nu cred că e cazul. Important e să te lași purtat de plăcerea gustului și de nelimitata imaginație.
M-am gândit să folosesc mai multe tipuri de ciuperci pentru a desăvârși tocănița, așa că am cumpărat câte o mână zdravănă din toate tipurile pe care le-am găsit la piață. Am adunat, să zic, un kilogram și ceva. Tu prepar-o cu ce ai la îndemână, oricum iese foarte, foarte bună. Iar dacă ai ghebe, folosește rețeta tocăniței povestite, se pretează mai bine.




Ingrediente:
  • 1 kg de ciuperci de diverse soiuri (nu neapărat, poți folosi doar champignon), unele tăiate felii, altele mai mici, lăsate întregi
  • ulei pentru prăjit
  • 200 de gr. de bacon afumat, tăiat felii (poți folosi kaizer)
  • 1 ceapă mare, tăiată julien
  • o cutie de 400 de gr. roșii mărunțite în sos
  • codițele de la o legătură de pătrunjel, tocate mărunt
  • codițele de la o legătură mică de mărar, tocate mărunt
  • o lingură de frunze de pătrunjel, tocate mărunt
  • 2 căței de usturoi, zdrobiți cu lama cuțitului, apoi tăiați
  • sare și piper, după gust



Preparare:
Pune la sotat ciupercile într-o caserolă adâncă sau în wok, adăugând doar sare, la foc domol, cu capacul pus, amestecând din când în când. După aproximativ 10 minute, ciupercile se vor înmuia și își vor lăsa apă. Scurge apa și mai sotează-le câteva minute. Dacă își mai lasă apă, scurge-o din nou. Nu trebuie să se înmoaie prea mult, doar puțin, adică să fie gătite pe jumătate.
Între timp, într-o tigaie, călește ceapa în două linguri de ulei, nu mai mult, timp de zece minute, la foc mediu, amestecând pentru a evita lipirea și arderea. Când ceapa începe să devină sticloasă, adaugă baconul și mai prăjește 3 minute. Adaugă apoi ceapa și baconul peste ciupercile sotate, cu tot cu uleiul rămas în tigaie și mai adaugă puțin ulei, roșiile mărunțite, codițele de pătrunjel și mărar tocate mărunt, sare și piper după gust. Gătește tocănița încă zece minute, la foc mediu, cu capacul pus. Când este gata, oprește focul, adaugă pătrunjelul tocat și servește-o imediat. Pregătește o mămăliguță și savurează parfumul, aroma cât și textura acestei tocănițe. Pentru gustul meu a mers și o mămăliguță rece, încălzită pe grătar cu puțin ulei de măsline și sare.
După ce-am trecut de ședința foto din curte, tot acolo am și mâncat, la răcoarea toamnei, alintată de ultimele raze de soare din acest an... Așa-i în Oslo, iarna soarele dispare complet.



Un comentariu:

  1. O prezentare de zile mari a unui preparat pe masura! Bravo, Oana, te citesc cu mare drag!

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...