sâmbătă, 16 noiembrie 2013

Mămăligă în straturi

Mămăligă în straturi la cuptor cu spanac, brânză de capră, ouă și smântână

Sub îndemnul ''Mămăligari din toate țările, uniți-vă!'', blogerii culinari, oameni pe care îi leagă o mare pasiune comună - gastronomia, și-au propus să reinventeze mămăliga. La prima vedere, poate că ai spune ''Cum să faci asta? Mămăliga-i una și aia e.'' Așa și este, mămăliga e o fiertură de apă cu făină de porumb și sare, a cărei consistență se modifică în funcție de cantitatea de mălai adăugată. Dar ce se poate face cu ea? Ce se poate adăuga în ea pe lângă ingredientele de bază? Ne-am gândit noi pentru tine și-am făcut din sfânta mămăligă vedetă contemporană. Propunerea a fost pe placul tuturor celor care au auzit de acest proiect, fenomen cum îmi place mie să-i spun. Cu mic, cu mare, am pus-o de-o mămăligă, la propriu, și-am reinventat-o, îmbinând-o așa cum ne-a ajutat imaginația. Rezultatul îl poți vedea și singur/ă. Și nu doar mămăliga mea combinată, ci toate creațiile devenite vedete, link-urile către acestea fiind la finalul postării. Dar până acolo, fii atent/ă, ce ''ușor'' mi-a fost mie.

Ei bine, ce am pus eu la cale nu este chiar ceva necunoscut. S-a mai făcut așa ceva prin casele românilor, dar în familia mea nu se obișnuia. Așa că am făcut o mămăligă în straturi de toată bunătatea, și fără carne. În timp ce-mi făceam planuri legate de ingrediente și de aspect mi-au mai venit și alte idei. Mai mult, totul era decis, piața făcută, ingredientele înșirate pe masa de lucru, iar eu vroiam să fac altceva. Dar am rămas la ideea inițială, totuși. Restul fanteziilor le voi pune în practică cu altă ocazie. Până atunci, sunt sigură că vei găsi în postările prietenilor mei de mai jos, multe idei inedite  de mămăligă cu care îți poți impresiona oaspeții.


În continuare îți prezint mămăliga mea în straturi, ușor de preparat, foarte gustoasă, cât și un sfat legat de aspect (confecționarea unei forme cilindrice). De asemenea, poți schimba ingredientele. Adică spanacul îl poți înlocui cu afumătură trasă la tigaie. Sau branza de capră cu brânză de oaie. Rețeta prezentată este pentru patru persoane. Poți folosi o tavă obișnuită de yena, o tavă pentru cozonac sau poți opta pentru aspectul prezentat în poze - cilindru. Pentru asta, fie îți cumperi de la un magazin specializat patru cilindri metalici, fie îi confecționezi. Ai nevoie de patru coperți A4 de revistă. Fiecare bucată de carton o îndoi pe lungime, o îmbraci în folie de aluminiu, apoi formezi un cilindru pe care îl capsezi. Și asta e. Destul de simplu, nu? Acești cilindri sunt de unică folosință. Eu cu ajutorul lor am dat formă preparatului. 



Ingrediente:
  • 4 căni de apă
  • o cană de mălai
  • o linguriță rasă de sare
  • 100 gr. de unt
  • o cutie de spanac, bine stors de apă
  • 350 gr. de brânză de capră moale
  • jumătate de ceapă, tăiată mărunt
  • 2 căței de usturoi, tăiați mărunt
  • 3 linguri de ulei de măsline
  • 4 ouă
  • 6 linguri de smântână
  • roșii cherry 
  • sare și piper după gust

Prepararea mămăligii ține și de modul în care te înveți. Îmi amintesc că mama, în timp ce gătea, vorbea încontinuu, explicându-mi ce face. ''Acum spumăm supa'', ''Dăm focul mai mic când călim ceapa'', ''Fierbe tăițeii pentru supă separat''. Și tot așa... Nu vorbea singură, dar când mă prindea că intru în bucătărie, începea lecția, indiferent dacă mă nimeream la finalul preparării bucatelor sau la început, la mămăligă sau la ostropel. Îți dai seama că asta era tehnica ei să mă pregătească... să mă descurc sigură. Unde mai pui că se spune că o fată care știe să facă mămăligă e bună de măritat?! Mărog, nu știu de unde zicerea asta... Astfel, mi-au rămas întipărite în minte multe ''trucuri'' pe care acum le aplic. În legătură cu mămăliga, mai bine zis... terciul (mămăligă foarte moale), îmi amintesc că-mi spunea că trebuie fiert foarte bine înainte să adaug restul de mălai. De aceea, și eu îți propun să folosești varianta în care lași terciul să fiarbă.

Preparare:
Pasul 1
Mai întâi prepară spanacul.
Pune-l într-o sită și apasă-l ușor cu o furculiță, astfel încât să elimini apa. Pune pe foc o tigaie antiaderentă și încinge 2 linguri de ulei de măsline sau de gătit. Călește ceapa, până devine aurie, la foc mediu, adaugă usturoiul și mai călește două minute. Pune apoi spanacul, condimentează cu sare și piper și mai lasă totul pe foc 3-4 minute. Apoi, pune tigaia deoparte.

Pasul 2
Taie rondele brânza de capră.

Pasul 3
Pregătește mămăliga.
Într-un vas de tuci sau într-o caserolă antiaderentă, pune la fiert cele 4 căni de apă și o linguriță rasă de sare. Când începe să fiarbă apa, adaugă, în ploaie, jumătate din cantitatea de mălai, amestecând cu un tel sau cu o lingură de lemn în continuu, astfel încât să nu se formeze cocoloașe. Dă imediat focul mai încet, pune capacul și lasă să fiarbă 7-10 minute, amestecând din când în când. Ia capacul de pe cratiță și adaugă treptat mălaiul rămas, amestecând mereu. Adaugă cele 100 de gr. de unt și mai ține vasul pe foc mic aproximativ 10 minute, amestecând constant. Ai grijă să nu se lipească. Vei obține o mămăligă nu vârtoasă, foarte bună. Mai este o variantă de preparare a mămăligii pe care o cunosc, dar nu o folosesc. Se pune apa cu sarea pe foc. Când începe să fiarbă, se adaugă tot mălaiul și se amestecă, se tot amestecă până e gata. Am încercat și eu, dar mi s-a părut că mămăliga rezultată nu e fiartă. Poate nu îmi iese mie...
Dă drumul la cuptor și setează temperatura la 180 de grade.

Pasul 4
Așează formele într-o tavă pentru cuptor. Preparatul prezentat este format din două straturi de mămăligă. Trebuie să lucrezi rapid și să procedezi astfel: pune un strat de mămăligă, un strat de spanac (oprește o lingură cu spanac), câteva felii de branză, iar un strat de mămăligă și un strat de felii de brânză.

Pasul 5
Bate 4 ouă cu 4 linguri de smântână și cu o lingură de spanac, condimentează cu sare și piper și răspândește amestecul obținut uniform în forme (deasupra brânzei). Pune în tavă câteva crenguțe cu roșii cherry și dă tava la cuptor pentru aproximativ 35-40 de minute, la 180 de grade, până crema de ou și smântână se coace.

Pasul 6
Amestecă cele 2 linguri de smântână rămase cu o lingură de ulei de măsline, sare și piper. Scoate mămăliga în straturi din cuptor și las-o să se odihnească 2 minute, apoi adaugă sosul de smântână și ulei de măsline și servește imediat.

Este delicioasă! Enjoy!

























Așa cum ți-am promis, te invit să vizitezi link-urile de mai jos și să te lași inspirat/ă de creațiile prietenilor mei. O parte semnificativă a blogosferei culinare românești a luat parte la acest proiect, prin urmare, sunt sigură că vei găsi rețete inedite și savuroase, reinventate de oameni pasionați.

Georgiana si Iolanda Voinea - Mămăligă, ou ochi cu ceapă prăjită şi crispy chorizo Diana Duca - Batoane de Mămăligă cu Roșii Uscate, Gorgonzola și Ierburi Aromatice Daiana si Cosmin - Paine cu maia, faina de malai si durum... Lacramioara Mihaela - Prăjitură cu mălai Alexandra Butnari- Parjoale de mamaliga cu ceapa caramelizata Ioana Tone - Za mamaligus Carmen-Ana - Tocanita de vacuta cu mamaliguta Mary Udrea -Mamaliguta cu surprizeBucataresele Vesele - Rulada de Mamaliga cu Ciuperci Piri Piri e Canela- Taci si-nghite! pentru Mãmãliga Party In bucataria vesela - Chiftele de soia cu mamaliga aromata si valeriana Laura Laurentiu - Friptura de vita la foc mic cu doua feluri de mamaliga Radu Groza - Mamaliga “cartofi prajiti”, cotlete de vitel si salsa Doina Varga - Mamaliguta in straturi cu branza si costita/sunca (proiectul “Mamaliga”) Aphextwinz Blog - Am pus-o de mamaliga Gina Bradea- Lasagna moldoveneasca ,mamaligoasa Alice Ciobanu - Mamaliga cu lapte Lucian Gavrilă (Food and Beyond) - Pseudo-polentologos (Fals tratat de mămăligologie) Uica Mihai - Mămăligă ori coleaşă Adriana Lucia Mara - Mamaliga Fripta Dia.daria - Mămăligă fiartă în lapte de cocos Postolache Violeta - Tochitura in cuib de mamaliga Claudia Rusu - Bulz taranesc cu oua de prepelita Geta Cipaianu - Minimămăligă în pături Iuliana Miu - Tartă cu blat de mămăligă şi spanac Cerasela Badr El-Din - Tarte din mamaliga cu branza brie Lili Liliana- Mamaliga in fel si chip Elena Toma - Ziua internationala a mamaligii sau "Mamaligari din toate tarile uniti-va!" Gabriela Petre - Mamaliga la gratar cu tocanita de ceapa Andreea Denisa-Dea's Cakes - Mamaliguta cu sote de ciuperci Brindusa - Chipsuri de mamaliga cu sos picant de bloody mary Dana Burlacu Visternicu - Mamaliga cu cartofi Iuliana Florentina Avram - Polenta taragna



Sunt recunoscătoare pentru vremurile pe care le trăim, chiar dacă suntem mult departe de o societate omogenă. Îmi place mămăliga foarte mult, ne numim țară de mămăligari și sunt mândră de asta. Chiar revista National Geographic a sărbătorit mămăliga ca brand de țară, în aprilie 2012, ceea ce m-a încântat să aflu. ''I love mămăliga!''

12 comentarii:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...